Ungdomskoncept

Vores børne- og ungdomstræning følger dette overordnede koncept ud fra de følgende overordnede retningslinjer. Udviklingspunkterne tager udgangspunkt i barnets/det unges udvikling inden for områderne fysisk, psykisk, social og hockeyteknisk udvikling. Udviklingspunkterne er:

• Struktureret, aldersrelateret og alsidig træning med breddesport og konkurrencesport for øje
• At der tages hensyn til barnets/den unges fysiske, psykologiske og kognitive udvikling på forskellige aldersgrupper og barnets specifikke behov
• Sundhed og fitness, der fremmer generel motorisk udvikling
• Indføring til og stigende perfektionering af hockeyteknik, -taktik og strategi
• At have det sjovt gennem fællesskab og bevægelse

U6: indføring og den første træning
• Ca. 40 % af træningen består af hockey
• Bevægelses- og koordinationsøvelser, løb med mange forskellige øvelsestyper og materialer
• Indføring i de helt basale hockeyteknikker og hockeyspecifikke bevægelser
• Træning af rumorientering gennem forskellige lege
• Formidling af de første hockeyregler

Alsidig, varieret træning, der tager højde for børnenes trang til at bevæge sig og formidle følelsen af præstation og holdånd. Børn og forældre er i kontakt med klubben for første gang. Derfor er socialt, åbne og kompetente trænere et absolut must. Forældrene skal have en følelse af, at deres børn er i gode hænder i klubben.

U8: Grundlæggende træning 1
• Færdigheder og fleksibilitet med og uden bold
• Gymnastiske og bevægelsesøvelser, rygskole, vendeøvelser og løbeskole
• Holdånd bliver opbygget
• Reaktionshastighed og koordinering af kroppen
• De første byggesten lægges for de grundlæggende hockeyteknikker
• Introduktion af de første taktiske begreber og bevægelser

Formidling af holdgejst og spilleglæde. Hvert barn skal lære alle positioner af kende og prøve at spille de forskellige positioner. Der skal altid være flere trænere på banen, som sikrer, at både nye og rutinerede spillere rutinerede boostes efter erfaring og præstationsniveau.

U10: Grundlæggende træning 2
• Forbedring og styrkelse af de tillærte grundlæggende hockeyspecifikke teknikker
• Mange forskellige atletiske elementer, som skal forhindre ensidig træning af musklerne, fremme af motoriske færdigheder og forebyggelse af skader
• Omfattende træning af forskellige hockeyteknikker
• Uddybning af den taktiske forståelse, bl.a. ved introduktion og brug af taktiktavle
• Træning af perifert syn og overblik
• Introduktion til målmandstræning

Stigning i hockeyspecifikke andel af træningen overfor den generelle atletiske fremme, udvikling af et konstruktive træningsdynamikker, internalisering og indøvelse af sportsbegreber.

U12: Opbyggende træning 1
• Cementere de hockeyspecifikke basale teknikker fra de tidligere alderstrin. Forfine og automatisere hockeyteknikkerne
• Øget intensitet i træningen
• Kendskab til hockeyreglerne
• Øget fokus på taktik på større baner, individuelle taktikker og gruppetaktikker
• Generel atletisk koordinations-, motorisk, hurtigheds, udholdenheds, kropsstabiliserende og styrketræning for at forebyggelse af skader

Integration af nye spillere skal være muligt til enhver tid. Specialtræning for bestemte positioner og kampsituationer påbegyndes. Øget kommunikation med børnene om holdopstilling, strategi, taktik mv.

U14: Opbyggende træning 2
• Perfektionering og opbygning af samtlige hockeyteknikker
• Individuel- og gruppetaktiske elementer. Indføring i forskellige offensive og defensive holdtaktikker
• Specialisering af spillerne til bestemte positioner
• At kunne kombinere komplekse tekniske elementer i højere tempo
• Fortsættelse af bevægelses-, koordinations-, hurtigheds- og styrkeytræning

Træning i mindre grupper, specialtræning, Hensyntagen til puberteten og sociale interesser. I denne alder bliver præstationsforskellene mellem spillere større, og yngre mennesker har det med at stille spørgsmål til autoriteterne, forventes det, at trænerne er meget villige til at kommunikere med hver enkelt spiller, således at alle spillere kan finde sin plads på holdet og kan identificere sig med og se sig selv i træningen og kampsituationen.

U16: Konkurrenceforberedende træning
• Stigning i intensitet, effektivitet og voksent udtryk i den daglige træning
• Afslutende og finpudsning af den tekniske hockeytræning
• Individuel støtte til enkelte spillere og grupper af spillere efter deres ydeevne
• Øget betoning af det enkeltes holds taktik og individets selvstændige indsats i kamp
• Generel atletisk fremmelse for at modvirke vækstbegrænsning ved megen sportsaktivitet

Fokuspunkter i den anden pubertære fase: De unge bliver “lige” partnere i den daglige træning, trænerne er bevidste om, at de er sociale rollemodeller for de unge, ømfindtlig forberedelse af de unge i overgangen til seniorafdelingen.

I alle aldersgrupper foregår også teambuilding-aktiviteter ud over hockey, gode kontakter med forældrene i form af fx fælles fejringer, der skaber en tillidsfuld og konstruktiv atmosfære af godt samarbejde, træningslejre, hockeyskoler og rejser til turneringer i ind- og i udlandet – gerne på tværs af aldersgrupper. Alt dette tilsammen fuldfører den samlede hockeyoplevelse i Gentofte Hockey Klub.